11 essentiële tips bij het plannen van je huwelijk

Stress voor het huwelijk niet met deze 11 fantastische tips!

1. Gasten eerst

First things first, de gasten. Ga even samenzitten met je partner en stel een gastenlijst op. Dit is heel belangrijk alvorens je van start gaat met het plannen van je huwelijk. Je wil natuurlijk geen zaal vastleggen waar er uiteindelijk maar de helft van je gasten binnen kan. 

2. Luister naar moeder natuur

Zeker hier in België is dit een belangrijk gegeven. Je weet nooit zeker of het droog zal blijven of pijpenstelen zal regenen. Misschien is er wel een hittegolf onderweg. Het is daarom heel belangrijk dat je op alles voorbereid bent. Is je ceremonie en/ of feest buiten, zorg dan dat er een alternatief is om binnen te gaan zitten indien het zou beginnen regenen. 

Denk er ook aan als jouw feest doorgaat in een tent dat het er weleens heel erg warm zou kunnen worden. Voorzie in deze gevallen een airco. En zorg dat je in alle gevallen een plan B hebt. 

3. Hou alle contactgegevens goed bij

Hou de dag van je huwelijk een lijst met alle nummers van je leveranciers bij in geval van nood. Dit kan handig zijn in het geval dat je chauffeur de weg niet vindt of indien je op het laatste moment beslist dat je wil dat je fotograaf wat achter de schermen foto’s neemt. 

4. Ga realistisch met je tijd om

Wanneer de laatste maand voor je huwelijk is aangebroken en je kijkt naar een mijlenlange to do lijst. Schrap drie zaken. Natuurlijk geen belangrijke zaken die je liever blijft uitstellen, zoals alle leveranciers contacteren om de details te bespreken. Nee, schrap drie overdreven zaken van je lijst, zoals koekjes bakken als bedankje voor je gasten of een bord schilderen met ‘WEDDING’ erop. Schrap ze en beloof jezelf er niet meer aan te denken. 

5. Ga de grondregels na

Vraag de kerk waar je zal trouwen voor een lijst met hun regels (indien die er zouden zijn). Je moet toch weten of blote schouders toegestaan zijn en of de fotograaf zijn flits mag gebruiken. Indien je ceremonie op een andere plek zou doorgaan bijvoorbeeld buiten, bekijk of je wel een tent mag zetten op die grond. Kijk bij elke locatie de regels goed na zodat je de dag zelf voor geen verassingen komt te staan. Wanneer mag je opbouwen en afbreken?

6. Hou je bewijzen goed bij

Hou mails, berichten, brieven, … met leveranciers goed bij. Zorg dat alle veranderingen op papier staan of stuur je leverancier een bevestigings-mail zodat je er zeker van bent dat de veranderingen goed aangekomen zijn en dat iedereen ervan op de hoogte is. Ga er dus niet zomaar van uit dat alles in orde is, bevestiging vragen kan nooit kwaad. 

7. Stap na stap

Maak een trouwplanning waarin je elke stap beschrijft in een logische volgorde. En ga hier dan ook stap voor stap door. Huur dus nog geen leveranciers voor dat je datum vaststaat, boek geen band voor dat je locatie vaststaat en kies je bruidstaart pas als je je bloemen al gekozen hebt. 
Doe dus niet alles ineens en door elkaar maar doe alles stap voor stap.

8. Geen plus-one

Je ziet je gastenlijst verlengen met de minuut, herdenk het plus-one scenario. Kijk even of je geen tafel kan vullen met vrijgezellen, zorg wel dat iedereen toch iemand aan de tafel kent. Lukt dat niet meng de koppels en vrijgezellen gewoon door elkaar. Op deze manier kan je je gastenlijst een heel stuk inkrimpen. 

Wanneer er gevraagd zou worden naar waarom ze geen plus-one mogen meebrengen is een beperkt budget of een te kleine locatie altijd een goed antwoord. Een andere goede reden is jullie ouders hun oneindige gastenlijst. 

9. Kinderen op een huwelijk

Hierbij heb je vier keuzes: je kan kinderen met open armen ontvangen, je kan voor een “adults only” huwelijk gaan, je kan enkel voor directe familie gaan of je kan een oppas dienst huren die voor de kinderen zullen zorgen tijdens het huwelijk en het feest. 

Let wel op wanneer je sommige gezinnen wel toelaat hun kinderen mee te brengen en anderen niet. Tenzij het natuurlijk kinderen zijn die in het huwelijk zitten. 

10. Gastenlijst verdelen in niveaus

Verdeel je gastenlijst in niveaus van belangrijkheid. Plaats directe familie, de suite en jullie beste vrienden bovenaan, gevolgd door tantes, nonkels, neven, nichten en goede vrienden die je er zeker bij wil. Daaronder komt een lijst van je ouders hun vrienden, buren, collega’s en zo verder. 
Als je nu wat moet knippen in je gastenlijst kan je makkelijk van onderen beginnen. 

11. Wees niet bang om te vragen 

Je leveranciers moet je helemaal kunnen vertrouwen en er met al je vragen terecht kunnen. Je zou dus niet bang moeten zijn je mening te geven indien je niet akkoord zou zijn met hun voorstellen. Je moet kunnen zeggen wat je echt graag wil en hoe jij het allemaal ziet. Hun job is dan om te zeggen wat er allemaal mogelijk is binnen hun budget. 

Reader Interactions

↑ Top of Page